tiistai 20. maaliskuuta 2012

臺灣 "Beautiful Island"

Täällä ollaan taas! Nyt kun oon meinaan parin yön yli ehtinyt pohtinut enemmänkin tätä Taiwania mun vaihtomaana, niin oon tullut siihen lopputulokseen, että oon ihan järjettömän innoissani!

Ehdin nimittäin listailemaan itselleni "Taiwan - plussat ja miinukset" -listan. Ja tälläsiä juttuja sinne oon löytänyt:

Kieli

Mandariinikiina on maailman puhutuin kieli, ja koska mun tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu Aasia melko vahvasti ainakin tällä hetkellä (haaveilen pääseväni englannin opettajaksi Koreaan), niin siitä tuskin on ainakaan mitään haittaa, jos sitä vähän taitaa.
Tästä löytyy sit tietty pieni miinuskin: se on ihan järkyttävän vaikeata! :---D

Luonto

Taiwanin luonto on vaan yksinkertaisesti ihan järjettömän kaunista!



Pieni pinta-ala

Minnekään ei ole liian pitkä matka! Esimerkiksi jos mut sijoitettaisiin jonnekkin ’maaseudulle’, niin suhteellisen läheltä löytyy joka tapauksessa joku suurempi kaupunki. Yli miljoonan asukkaan kaupunkejahan Taiwanista löytyy siis viisi, jotka kaikki on ripoteltu aika lailla ympäriinsä tuota pienen pientä maata.



Ilmasto

Taiwanin vuoden keskilämpötila oli muistaakseni siinä 30 asteen paikkeilla, ja talvellakin keskilämpötila on 12-15 astetta, eli mun ei tarvitse pakata mukaan talvivaatteita!
Ja pieni miinus tässäkin: En oo koskaan ollut järkyttävien helteiden ystävä, joten voin vaan kuvitella mitä tuskaa se tulee mulle välillä olemaan etenkin kesäisin. Niin ja Taiwan sijoittuu subtrooppiselle ilmastovyöhykkeelle: sadekausi... Niin joo ja taifuunit... No mutta jännitystä elämään!

Toiset vaihtarit

Oon ehtinyt jo hieman tutustumaan muihin Taiwaniin lähtijöihin ja kaikki vaikuttaa tosi kivoilta! Ois niin siistii nähä kaikki ja viettää niitten kanssa aikaa. Sit se tietty, että en ois myöskään ainut Suomesta Taiwaniin lähtijä, eli mun ei tartteis matkata yksin!

Ruoka

Ainakin mitä oon kuullut, niin Taiwanissa on kuulemma mielettömän hyvät ruoat!



K-pop

Ai mitä? K-pop? Korealainen pop? Jep jep! Taiwanilaiset rakastavat korealaista musiikkia, ja niin teen mäkin, joten jippiaijee. K-poppareita näkee siis tosi usein Taiwanissa lista-ykkösenä ja taitaa ne siellä radiosoitossakin olla aika ahkerasti? Konsertteja tulee siis erittäin todennäköisesti siellä vuoden aikana olemaan. Ja ehkäpä mä onnistuisin niistä jollekin jopa pääsemään…? 
Etenkin Super Junior on tosi suosittu Taiwanissa, mikä johtuu todennäköisesti siitä, että Super Juniorin alaryhmä Super Junior-M laulaa mandariinikiinaksi, ja tekee muutenkin paljon aktiviteetteja Taiwanissa. Itse asiassa Taipeista löytyy jopa Super Juniorin teemaravintola... (must visit!)






 Jepa. Tälläistä kivaa oon jo ehtinyt Taiwanista tietooni saamaan. Ja tietty paljon olisi varmasti lisääkin, mutta eiköhän jätetä tää nyt kuitenkin tässä vaiheessa tähän, niin jää vähän tutkittavaa itse paikan päällekkin. :---D


5 kommenttia:

  1. Mandariinikiina on rakkaus ♥

    Oon lukenut kiinaa tähän mennessä about kurssin verran enkä voi kuin ihmetellä oppimistahtiani. Alussa olin ihan hädässä, että mitenköhän minä sitä muka opin, mutta ei se mitään hirveen vaikeeta loppujen lopuksi ookkaan ! Ainut ongelma on minulla sanojen muistaminen, niillä kun ei ole mtn yhteyttä suomen/englannin kielen sanoihin :OO Ja tietysti kirjoitusmerkit ....... T,T

    Mut apua :DD Sun ansiosta mullekkin on nyt tullu hirvee Taiwan kuume ! Nuo kuvat oli ihania *q*

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se vähän on. ♥

      Voih, mä en ole lukenut senkään vertaa... :/ Ja joo, sit kans kaikki ne äänenpainot ja vastaavat... Apua!

      Hih, Taiwan vaikuttaa kyllä tosi ihanalta paikalta! ^^ ♥

      Poista
  2. Hei kiva postaus! :) Mandariinikiinan oppiminen on tosi upee juttu, se on totta että se on maailman suurin kieli ja oikeasti tosi hyvä taitaa. :) Esimerkiksi Japanissa ja Etelä-Koreassahan opiskellaan mandariinikiinaa että jos olet vielä Koreaan suuntaamassa vielä joskus niin varmasti on hyötyä. :)

    Ja oikeesti Taiwan on varmasti upea maa kun siellä on noin isoja kaupunkejakin ja kaikkee ai että! :> Eli varmasti pääset seikkailemaan isoissa kaupungeissa, esimerkiksi Japanissahan voisi päätyä jonnekin pohjois Hokkaidolle jossa paljon ketään asukaan. :P

    Ehkä siellä on jopa mahdollisuus opiskella myös koreaa? :o Onko Taiwanissa muuten koulupuvut, tiedätkö yhtään? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiitos! :) Jep, mahtaishan se näyttää hienolta työhakemuksessa ja aiheuttaa toki vähän hämmennystäkin täällä Suomen puolella! :D Ja juu, näin olis vähän suunnitelmissa. ^^

      Niinpä! Olin ihan varma, että jos mut oltaiskin lähetetty Japaniin, niin oisin löytänyt itseni jostain Hokkaidon perimmäisestä kylästä... :D Taiwanissa on tosiaan se hyvä puoli, että sijoitettiin sut mihin tahansa, niin aina on joku suurkaupunki lähellä.

      Korean opiskelusta en kyllä tiedä... Todennäköisesti ois tietty mahdollista, mutta en varmaan itse sitä alkais opiskelemaan, vaan keskittyisin ensisijaisesti siihen Kiinaan, ettei mene kielet ihan sekaisin ^^
      Suurimmassa osassa kouluja on kyllä mun käsityksen mukaan. Tosin niiden pukujen ulkoasu vaihteleekin sitten söpöistä japanilais-tyylisistä aina limenvihreisiin verkka-asu -hirvityksiin! XD "Innolla" odotan omaani...

      Poista
  3. Hai! Talleen Taiwanin vaihtarina voin antaa pari neuvoa joita ei netista yleensa loyda.

    Ala luota tohon ilmastoon ja sen lamposyyteen niin paljoa :D ite jouduin kylla kaulahuivin ja takin pistaa paalle talvella vaikka mittari naytti 13. Ilmasto on niin paljon kosteempi taalla etta se helposti tuntuu tosi kylmalta. Ja niin taalla ei oo lammityksia sialla. Mutta joo sateta on vahan turhan paljon joulu-maaliskuu oli hyva jos oli yks sateeton paiva viikossa. Ja sade on erilaista taalla :D

    Ja ala pelkaa sita etta kiina ois vaikeeta haha. Jos heti alussa panttaa paahansa ne aanen painon vaihteut ja bopomofot ni parjaa pitkalle. kirjotusmerkit on toissijainen asia. ekana kun oppii ymmartamaan ni ne merkit kylla tulee sitte perassa.

    Ja ruoasta oot kuullu ihan oikein. kaikki on ihan mielettoman hyvaa ja HALPAA. ja taiwanilaiset rakastaa syomista ni aa varautua siihen etta ne on aina tuputtamassa jotain :D

    Mut joo taiwan on ihana paikka ja jos on tosi avoimin mielin lahossa liikenteeseen ni varmasti tuut rakastuman taiwaniin!

    VastaaPoista