lauantai 1. syyskuuta 2012

Koulufiilistelyä

Viikko takana Taiwanissa ja fiilikset on tosi hyvät! Tultiin äsken just kotiin ja tänään taitaa olla kuumin päivä mitä oon täällä vielä tähän mennessä ehtinyt kokemaan, ulkona semmoiset 32 astetta lämpöä... Huh!

Alotetaan sillä, mikä teitä varmaan eniten kiinnostaa; nimittäin mun koulu alkoi torstaina!

Eli suunnattiin torstai-aamuna kello 8:00 kouluun, jossa mulle ja muille vaihtareille selitettiin ensin kaikkee asioita ja tavattiin meidän semmoset "tukioppilaat", jotka aina neuvoo meitä tarvittaessa jne.
Me vaan kateltiin siinä, että onpas tossa pihalla paljon oppilaita ja meille oltiin silleen "Joo, siellä on semmonen avajaisseremonia ja nyt te voisittekin mennä sinne esittelemään itsenne!". Eli jees, siinä sitten höpöttelin mikrofoniin jotain kiina-englanti -sekoitusta yli tuhannen ihmisen edessä. Hassu juttu oli kuitenkin se, ettei mua edes jännittänyt tai mitään, vaan kaikki meni varsin sujuvasti ja tais ne mun kiina-sönkötyksenkin ymmärtää...

Sit meidät jaettiin luokkiin (mä oon fashion design -linjalla) ja pidin sit vielä vähän pidemmän esittelyn itsestäni mun luokalle. Pääsin muun muassa puhumaan ja opettamaan suomea sekä vastaamaan kysymyksiin kuten "Do you have a boyfriend? Why not?!" "..."

Mun luokkakaverit on aivan ihania, tuun niitten kanssa tosi hyvin juttuun ja niin... Ja tän koulun ilmapiiristä tulee vähän oman Suomi-koulun fiilikset mieleen. Yhtä hyvä yhteishenki ja kaikkee. Ehkä tää on jotain erikoislukioiden taikaa.

Jotenkin vaan ihan hassua, kun mä oon Suomessa aina ollut enemmän tai vähemmän semmonen hiljanen seinäruusu, joka on kaikkea muuta kun suosittu, mut täällä kaikki tietää mut (mut mä en niitä...), nää tuntemattomat moikkailee, kaikki haluu tulla puhumaan mulle, välkillä mun ympärillä on litanja muita oppilaita ja kun meen esim koulun kirjastoon, niin kuuluu semmosia henkäisyjä että joku suurempikin julkkis olis tullut paikalle... Eilenkin kun menin kouluun, enkä meinannut löytää luokkaa, niin kysyin sitten joltain randomilta pojalta apua, ni sehän meni sit ihan ujoksi ja kaikkee. (Luokka kuitenkin löytyi!)

No mut ehkä tää vähän rauhottuu ajan kanssa kun ne tajuaa, etten oo yhtään sen ihmeellisempi kun nekään.

Näkymää koulun kirjaston ikkunasta, ja oikein taiteellinen (...) kuva luokkahuoneesta päiväunitunnilla
Sit jotain tämmösiä huomioita, mitä oon tehnyt... Koulu alkaa joka aamu 8:00 ja päättyy suunnilleen 16:20. Kahdeltatoista on aina ruokailu, jonka jälkeen on tunnin mittainen "päiväuni-aika" (tää oli aika ylläri. Oppilaat siis oikeesti nukkuu täällä. Ajan voi tosin käyttää jotenkin muutenkin. Me esim mentiin ekana päivänä kirjastoon siksi aikaa).  Sit oppilaat siivoaa aina itse luokkahuoneen päivän päätteeksi. Nää oli ihan yllättyneitä kun kerroin, että Suomessa sen tekee siistijät.

Mut on siis ollut tosi kivaa, tykkään hirmusesti ja oon saanu jo paljon uusia kavereita ja ää, melkein toivoisin, että olis jo maanantai taas.

Huomatkaa tämä UPEA Paintilla tehty kollaasi kaverikuvista, joita on ehditty ottamaan.  
(Kyllä, olen taidelukiolainen ja medialinjalla...)



Vasemmalla satunnainen kasa luokkakavereita ja oikealla mun ns. parhaita kavereita, joitten kanssa on siis tullut vietettyä eniten aikaa tähän mennessä. Eli Nathalie, Avril ja Sam (ja Maggie, josta mulla ei tosin oo vielä kuvaa...). Eikö olekin sulosia lapsukaisia?

Mut tänään oli tän piirin inbound -oppilaiden tervetuliastapaaminen ja sen jälkeen mentiin host-siskon, kahden host-äidin ja toisen host-isän kanssa käymään mun koulun viereisessä ostoskeskuksessa ja syömässä korealaisessa. Kohta puolin lähdetään taas jonnekin ja host-sisko lupasi näyttää mulle vähän Dream Mallia, eli Taiwanin suurinta ostoskeskusta!

2 kommenttia:

  1. saaks siel kouluis käyttää meikkiä? (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa, ainakin tässä mun koulussa. Myös hiustuotteet, korvikset, värilliset piilarit ja muut on okei. :) Täällä ei olla ollenkaan yhtä tiukkoja kun esim Japanissa mitä ulkonäkösääntöihin tulee.

      Poista