perjantai 17. helmikuuta 2012

ノーラの日本

Tosiaan, nyt on ehtinyt taas vierähtää vähän aikaa tuosta viimesimmästä Korea-postauksesta, vaikka lupailinkin Japani-juttuja jo siinä seuraavana päivänä... Mulla on kuitenkin ollu hirmusesti häslinkiä tässä koulun ja vähän kaiken muunkin kanssa, niin en vaan oo yksinkertasesti ehtinyt kirjottaa. Nyt mulla on kuitenkin tässä ennen japanintunteja aikaa vähän kirjotella.

Eli! Nyt siis vuorossa Japani!

Japani on siis Taiwanin tapaan myöskin saarivaltio, joka koostuu itse asiassa yli kolmesta tuhannesta saaresta.
Tärkeimmät näistä saarista ovat Honshū (pääsaari, jossa sijaitsee kaikki Tokiot, Osakat yms.), Hokkaido, Kyūshū ja Shikoku.

Japanissa asustelee yhteensä yli 127 miljoonaa henkeä, ja pelkästään Suur-Tokion alueella, joka on muuten maailman suurin metropoli, asuu yli 30 miljoonaa henkeä.
Japani on näistä kolmesta varmaan kaikille se kaikkein tutuin maa... Jokainen on todennäköisesti muodostanut ainakin jonkilaisen oman mielikuvan siitä, että millainen maa on kyseessä. Toisille tulee Japanista mieleen maanjäristykset ja Fukushima, toisille manga ja anime, toisille musiikki, toisille sushi, toisille hassut kirjoitusmerkit jne...

"Mun Japanista" löytyy nuo kaikki ja vähän päälle.

Mun Japani-innostus lähti aikanaan liikkeelle, kun löysin semmosen ihmeellisen asian kuin japanilainen musiikki. Musiikin jälkeen löysin sitten uusia kiinnostuksen kohteita mm. japanilaisesta katumuodista ja vanhasta japanilaisesta kulttuurista geishoineen... "Raitasukka-ernu"-linjalle mä en ole kuitenkaan (thank god) koskaan alkanut. Itse asiassa mä en ole edes koskaan, muutamaa kokeilua lukuun ottamatta, lukenut mangaa tai katsonut animea (jos Pokemonia ja Totoroa ei lasketa!)

Japanissa mua kiehtoo lähinnä ihan se arkipäivä ja se, miten se on samaan aikaan ihan huippumoderni maa kaikkine ihmeellisine vempaimineen ja suurkaupunkeineen, mutta kuitenkin sieltä löytyy edelleen erilaisia temppeleitä, kivipuutarhoja jne. ja muutenkin kaikki vanhat perinteet on selkeästi esillä jokapäiväisessä elämässä.

Sitten varmaan se suurin syy sille, että miksi silloin aikanaan sitoutumislomaketta täytellessäni menin ja laitoin Japanin Etelä-Korean edelle, vaikka Etelä-Korea mua tavallaan vähän enemmän kiehtookin, eli kieli. Japanin kieli on mun mielestä tosi kaunista ja kuten tossa aikasemmin jo sanoinkin, niin oottelen tässä parhaillani mun japanin tuntien alkua, eli joo, opiskelen sitä. Laitoinkin Japanin ykköseksi suurimmaksi osaksi juuri siitä syystä, että koska mulla alkaa olla perusteet aika lailla hallussani, niin ei tulisi ihan hirmuista kielimuuria eteen sitten siellä kohdemaassa. Vaikka siis tottakai tässä on vielä paaaljon opittavaa mullakin.

Jees... Japanin populaarikulttuuri... Mä en oo siitä ehkä ihan yhtä kiinnostunut kun Korean vastaavasta, mutta kyllähän sieltäkin löytyy vaikka mitä mielenkiintoista! Kuuntelen kuitenkin edelleen melko paljon japanilaista musiikkia ja katselen japanilaisia draamoja.


Lemppari yhtyeiksi ja artisteiksi nimeäisin semmoset kun KAT-TUN, the GazettE, MUCC, Koda Kumi, -MIYAVI-, girugamesh ja Hikaru Utada. Ja koska mun rakkaat koreapojat ja -tytöt tekee paljon aktiviteetteja Japanissa, etenkin DBSK (tai no Japanissa TOHOSHINKI), niin oon taas enemmän kun iloinen!
Hana Kimi Japan
Draamoista taas ehdottomiksi lemppareiksi sanoisin sen nimiset ilmestykset kuin One Litre Of Tears (ehkä surullisin ikinä) ja Hana Kimi (ehkä hauskin ikinä)

Niin... Eipä mulla oikeastaan taidakaan olla tähän hätään muuta sepiteltävää Japaniin liittyen...

Sen verran vielä kuitenkin, että tuun mä sitten mistä tahansa näistä kolmesta vaihtoehdosta itseni löytämään, niin voin joka tapauksessa sanoa meneväni ihan uskomattomaan maahan vaihtoon! ♥

さようなら!Sayonara !

4 kommenttia:

  1. mua huvittaa aina noi "emmää oo mitään animea katsonu" -puolustelut, mut se on kyl valitettavan totta et joillakin on vähän hämärä käsitys siitä miksi tyypit yleensä lähtee Japaniin vaihtoon :D

    toivottavasti sääkin saat pian tietää mihin maahan meet, varmaan kivat odottelupaineet tällä hetkellä. hirveen erilaisia noi sun kohdemaat kuitenkin loppujen lopuksi, mut upeita kokemuksia saat varmasti, mihin ikinä sit päädytkään : )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin... Ihmisillä tuntuu jostain syystä olevan käsitys, että olet kiinnostunut Japanista = luet mangaa ja katsot animea. Oon kans saanut niin monta kertaa kuulla, että olevani "mangahörhö" tms. koska opiskelen japania ja kuuntelen aasialaista musiikkia /korealaiset, taiwanilaiset ja kiinalaisetkin on ilmeisesti nykyään japanilaisia...
      Mut niin, mulle se on vaan semmonen toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos... En mä jaksa ees välittää, koska ei animessa tai mangassa missään nimessä mitään pahaa ole, ei vaan oo mun juttu. Ärsyttää vaan ihan yleisesti semmonen yleistäminen ja stereotypiat, on se aihe sitten mikä hyvänsä.

      Ja sitä mäkin toivon! Käyn sähköpostia vilkuilemassa tyyliin joka kymmenes minuutti... :D Ja jep! Mulle alkaa oikeastaan olla aivan sama, että mikä se maa näistä tulee olemaan, elämyksellisen vuoden tuun joka tapauksessa viettämään! :)

      Ja hei, kiitos paljon kommentista! :)

      Poista
  2. Hei! Minä olen myös lähdössä Rotaryn kautta vaihtoon ja ensimmäinen maavaihtoehtoni on myös Japani. :) Ajattelin aloittaa blogin myös kun saan tietää minne pääsen...

    Tosi mukava blogi sulla! Aloin lukemaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, mahtavaa! Mitkä sun kakkos- ja kolmosvaihtoehdot on? :)

      Ja kiitos paljon!

      Poista