torstai 9. helmikuuta 2012

Time for Taiwan!

Ei, maatietoja ei ole vieläkään tullut, mutta päätin nyt alkaa toteuttamaan tuota mun "plussat ja miinukset" -ideaa, vähän ehkä alkuperäisestä ideasta kuitenkin poiketen.
Eli siis, ajattelin nyt uhrata näistä maista jokaiselle ihan oman merkinnän, jossa kerron vähän tarkemmin itse maasta ja siitä, että miksi kyseinen maa löytyy mun toiveistani.

Päätin, että aloitan "listan häntäpäästä", elikkä ensimmäisena vuorossa Taiwan!

Taiwan on näistä mun maatoiveistani todennäköisesti se kaikkein tuntemattomin, ja jonka olemassa olosta mä en itsekään ollut edes niin tietoinen, ennen kuin aloin pohtimaan itselleni sitä kolmatta vaihtoehtoa Japanin ja Etelä-Korean lisäksi.

Kyseessä on siis pieni ja vuoristoinen saarivaltio Kiinan rannikolla, Japanista ja Etelä-Koreasta etelään.

Taiwanin pääkaupunki, Taipei on tunnettu "Taipei 101" -nimisestä pilvenpiirtäjästään, joka oli maailman korkein rakennus aina vuoteen 2010 asti.


Mut mikä sitten sai mut kiinnostumaan nimenomaan tästä kyseisestä maasta? Alunperinhän mun piti laittaa Saksa mun kolmanneksi maatoiveeksi, mutta koska tulin lopulta siihen lopputulokseen, että haluun ehdottomasti Aasiaan, niin vaihtoehdot rajautuikin sitten oikeastaan Taiwaniin, Thaimaaseen ja Intiaan. Ja koska noi kaksi viimeistä ei oikein tietyistä syistä vetänyt mua niin paljoa puoleensa, niin alkoikin hirmunen Taiwan-infon ahmiminen.

Ei todellakaan mennyt kauaa ja olin jo ihan myyty. Taipei korkeine rakennuksineen, kaunis luonto ja vuoristo, ruoka, ihmiset...

Totta kai mua vähän pelotti ja pelottaa edelleen se mandariinikiina, jota Taiwanissa puhutaan, etenkin kun aasialaiset ei yleisestikään ole erityisen tunnettuja hyvinä englannin taitajina, mutta siellähän sitä oppii! Ja kertaakaan en oo kyllä vielä katunut tätä päätöstäni.

Koulunkäyntiin tai vastaavaan Taiwanissa en oo vielä sen erityisemmin perehtynyt (mitä nyt kattonut Taiwanin Hana Kimiä...) mutta sen verran tiedän, että ainakin suurimassa osassa kouluja (ellei jopa kaikissa?) käytetään koulupukuja, mistä mä oon ainakin ihan innoissani. Eipähän tartteis miettiä joka päivä erikseen, että mitä pukee päällensä.


Fei Lun Hai, S.H.E & Super Junior M
Taiwanin populaarikulttuuriin oon kuitenkin sen verran tutustunut, että tiedän muutaman paikallisen yhtyeen (S.H.E ja Fei Lun Hai, joista etenkin S.H.E on soinut mulla tässä lähiaikoina melko paljonkin, suosittelen lämpimästi!) ja draaman (jo mainitsemani Hana Kimi sekä Brown Sugar Macchiato) sekä myös sen, että taiwanilaiset rakastavat korealaista populaarikulttuuria, mikä käy mulle paremmin kuin hyvin. Etenkin Super Junior on siellä suuressa suosiossa. Ja koska kyseessä on myös yksi mun lemppariyhtyeitä, niin oon ihan fiiliksissä!

Enempää mä en oikein osaa tästä maasta vielä sanoa, joten annan tän videon puhua puolestaan, katsokaa ja ihastukaa! ♥;

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti